• Halmstads webbplatser

Förstelärare i MA/NO/Teknik till Getingeskolan årskurs 7-9

Om arbetsplatsen

Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 105 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 10 000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro

Barn- och ungdomsförvaltningen ansvarar för Halmstads kommunala förskolor, grundskolor, anpassad grundskola, fritidshem och kulturskola. Varje dag går ungefär 16 000 barn till någon av våra verksamheter.

Vi söker dig som vill arbeta för att varje barn och elev ska få den bästa starten i livet.
Välkommen att utvecklas i Halmstads kommuns största förvaltning där dina insatser kommer göra skillnad varje dag. Hos oss är du med och skapar framtiden!

Getingeskolan som är en F-9 skola ligger i norra delen av Halmstad med naturen som närmsta granne. Det är goda kommunikationer till Getinge både från Halmstad och Falkenberg. Vår drivkraft är att i alla lägen göra det som är bäst för eleverna. Getingeskolan, där kunskap, gemenskap och framtidstro möts, är vår vision och att vi växer tillsammans.
För att trivas hos oss behöver du vara en lagspelare, då vi arbetar tillsammans. Du kommer att arbeta med ett glatt och utvecklingsinriktat gäng som utmanar och vill bli utmanade. Elevernas hälsa och lärande stöttas utav fler än 30 personal på 7-9. Vårt glada gäng består av lärare, resurspedagoger, elevkoordinatorer, elev-värd, skolsköterska, skolkurator, speciallärare, specialpedagog, syv och rektor.

Arbetsuppgifter

Vi söker en särskilt yrkesskicklig lärare till Getingeskolan som kommit långt i sin profession och är intresserad av att fortsätta utveckla sin yrkesroll, vilket direkt ska gagna eleverna.

I syfte att utveckla undervisningen och med målet att öka måluppfyllelsen kommer du som förstelärare att arbeta med undervisning och uppgifter som hör till undervisningen. Utöver undervisning förväntas du i ditt uppdrag som förstelärare att:

• stödja andra lärare i utveckling och förbättring av undervisning genom att tillsammans med rektor leda professionellt lärande på skolan med koppling till skolans systematiska kvalitetsarbete. Det handlar om att utveckla undervisningsmetoder, vilket ska ge bättre elevresultat. En arbetsuppgift för en förstelärare kommer att vara att handleda och coacha andra lärare för att få maximal utväxling av varje pedagog och elev.
• Hålla sig underrättad om aktuell forskning och aktivt verka för att den knyter an till skolans verksamhet och arbetet i klassrummen.
• Bidra till skolutveckling och ha en ledande roll i att driva skolutvecklingen framåt, samt bidra till utveckling av undervisningen på skolnivå.

Exempel på uppgifter som kan ingå i förstelärarens uppdrag är klassrumsobservationer, spegling, feedback, gruppdiskussioner, resonemang med enskilda kollegor, arrangemang av mötesplatser, identifiering av olika lärandebehov, utveckling och utprovning av nya metoder/arbetssätt för att möta elevers olika behov etc. Det viktiga och centrala i förstelärarens uppdrag blir alltså en roll som stödjer/coachar andra lärare i syfte att utveckla undervisningen och förbättra elevernas resultat.

När det gäller de lokala behoven kommer skolans rektor formulera denna del av förstelärarens uppdrag efter de behov som finns på enheten. Arbetet kan handla om undervisning och lärande som skolledningen prioriterar utifrån skolans systematiska kvalitetsarbete t.ex. ämnesdidaktik eller ämnesövergripande arbete såsom värdegrundsarbete.

Kvalifikationer

Vi söker dig som är legitimerad lärare med behörighet i matematik, no och teknik i årskurs 7-9 enligt 2 kap. 16 § skollagen (2010:800).

Du ska genom dokumentation redovisa minst fyra års väl vitsordat arbete med undervisning inom ramen för en eller flera anställningar inom skolväsendet. Via dokumentationen ska det framgå att du i ditt läraruppdrag visat särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat samt visat ett starkt intresse för att utveckla undervisningen.

Vidare är du som lärare särskilt kvalificerad för undervisning och uppgifter som hör till undervisningen genom att ha gedigna kunskaper i det ämne/ämnesområde som du undervisar i. Du har gedigna didaktiska kunskaper samt kan anpassa undervisning efter eleverna genom att ha förmåga att se och möta varje enskild elev, kunna identifiera olika lärandebehov och vara innovativ i fråga om att pröva en mångfald metoder och arbetssätt för att möta elevers olika behov. Du kan utvärdera din egen undervisning och undervisningens effekter på lärandet samt kan kommunicera och samarbeta med såväl elever, föräldrar som kollegor. Du har ett aktivt intresse för att följa och ta till dig aktuell forskning och har ett aktivt intresse av att delta i och ta ansvar för olika former av skolutvecklingsarbeten som leder till förbättrat lärande och utveckling för elever. Du har förmågan att ta sig an en ledande roll i att driva skolutveckling framåt genom att stödja kollegor i deras undervisning, sprida goda exempel och bidra till att skolans lärare utvecklas professionellt.

Fakta om tjänsten

Antal tjänster
1
Anställningsform
Tillsvidareanställning
Omfattning
Heltid
Tillträde
Tillträde 6 augusti 2024. Ferietjänst med 40 timmar arbetsplatsförlagd tid och 5,5 timmar förtroendearbetstid.
Publicerad
2024-04-03
Ansök senast
2024-04-24

Upplysningar

  • Sandra Tomin
    Rektor
    Telefon: 0721-556863
  • Sveriges Lärare expedition
    Telefon: 035-137997

Ansökan

Referensnummer
C186320 - 2024Ansök